Netcongestie belemmert elektrificatie van wagenparken
Uit een marktverkenning door Youlz blijkt dat ondernemers de elektrificatie van het wagenpark voor zich uitschuiven. Door landelijke wetgeving kunnen diesel- en benzineauto’s tot 2030 nog in zero-emissiezones komen. De huidige problemen met netcongestie vormen ook een belangrijke oorzaak.
Verzwaren aansluiting voor elektrificatie onmogelijk
In gesprekken met ondernemers blijkt vaak dat zij graag naar een elektrisch wagenpark toe willen. Zij nemen verantwoordelijkheid voor het verminderen en bereiden zich voor op de komst van milieuzones. Voor steeds meer voertuigen is een elektrisch alternatief beschikbaar. Ondernemers lopen vaak vast, omdat zij hun aansluiting niet kunnen verzwaren. Een laadpunt voor elektrische auto’s lukt nog wel, maar laadpunten voor zwaar transport gaat voorlopig niet lukken.
Ondernemers afgeschrikt
Ondernemers laten zich afschrikken door de verhalen over netcongestie. Ook krijgen zij vaak een negatieve reactie als zij naar de netbeheerder stappen om de verzwaring aan te vragen. Hierdoor geven veel ondernemers voorlopig op en kiezen zij toch weer voor een dieselvoertuig in plaats van elekrificatie. Dit is jammer, want er zijn oplossingen om nu toch al te elektrificeren. Netbeheerders kunnen hier een rol pakken door ondernemers te informeren over alternatieve oplossingen.
Slim regelen van energieverbruik
De oplossing ligt bij slim regelen van energieverbruik. De piek van elektriciteitsverbruik ligt vaak overdag, terwijl vrachtwagens misschien wel ’s nachts geladen kunnen worden. Dat geeft in veel gevallen gewoon ruimte binnen de bestaande aansluiting. De ondernemer kan ook de processen anders inplannen over de dag, om ruimte te maken binnen de huidige aansluiting.
De ondernemer kan zelf extra capaciteit maken door het plaatsen van zonnepanelen. Investeren in zonnepanelen is zowel een rendabele inzet van de liquidie middelen, als een uitstekende bijdrage aan een schoner milieu. Dat laatste argument doet het dan ook weer goed in de PR van het bedrijf! In combinatie met opslag en software ontstaan mogelijkheden om laadpunten te realiseren, ook voor het zwaardere vervoer.
Samenwerken
Tot slot geldt hier de kracht van samenwerking. Als ondernemers samenwerken kunnen zij samen met gemeente en netbeheerder tot mooie oplossingen komen. Zo kunnen ondernemers hun capaciteit delen met omliggende bedrijven en samen de elektrificatie realiseren.
Bron: Stefan Romijn, adviseur Duurzaam Ondernemen bij Stichting Stimular